Remaja caci Ustaz Azhar Idrus didalam Facebook..


Entah apa yang di dendamkan oleh remaja diatas sehingga beliau sanggup mencaci penceramah popular Ustaz Azhar Idrus.

Mungkin kenyataan Ustaz Azhar telah disalah tafsirkan sehingga menimbulkan keraguan didalam pemikiran remaja terbabit.

Walaupun demikian, tindakannya mengeluarkan kata-kata kesat terhadap penceramah tersebut amat tidak wajar dan sepatutnya tidak diulangi di masa hadapan.

Adakalanya, seseorang guru agama lebih gemar menggunakan bahasa kiasan berbanding menjawab sesuatu persoalan secara terus.

Jadi masyarakat dinasihatkan supaya meneliti maksud yang hendak disampaikan oleh penceramah sebelum membuat sebarang kesimpulan.
Share on Google Plus

admin

    Blogger Comment
    Facebook Comment

16 comments :

  1. kan ostad dah pesan, bodo tolong diam

    ReplyDelete
  2. Us azhar tu politikus, ustaz jahat. Hati dan mata dia buta utk memperkatakan maksiat dan dosa di selangor, kelantan, penang. Apa pendirian dia terhadap anwar ibrahim yg qgagal menunjukkan jam omega lantas sekaligus mempunyai akhlak dan moral yg di cela oleh Islam? Us azhar ini boleh jatuh kafir jika dia percaya sebahagian ayat al-quran dan menolak sebahagian lagi. Sata rasa dia dah pun kafir!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous3 June 2012 00:02

      ngko pun.. bermasalah jugak...
      apa sibuk kat sini..
      jommmm dload melayu 3GP !!!

      Delete
  3. yang menghairankan ialah tak ramai yang berbuat demikian. penceramah ni memang suka banyak melawak melalui mengajar agama kononya, ttp yg jelas diutamakannya ialah menarik seramai mungkin pendengar melalui jenaka yg berlebihan demi memaksimakan kutipan 'tabung perjuangnya'. Lagipun tak perlulah hibohkan perkara ini kerana penceramah sendiri pun nampaknya tak kisah.

    ReplyDelete
  4. Mendgar ceramah tak sama dengan menonbton raja lawak..

    Sebaik baik pendakwah adalah apabila dia berdakwah secara berhemah, dengan mengawal tutur katanya jangan sampai menyinggung pihak lain..

    sebaik baik pendakwah harus mengelak daripada menyindir, mengaitkan atau memberi contoh seperti sianu dan sianu, sipolan atau sipolan..

    Sebaik baik penceramah adalah apabila ilmunya menjadi amalan, bukan lawaknya yang menjadi hiburan,

    Jangan sampai kita tidak tahu membezakan antara menyampai ilmu dan berlawak ..

    Allayarham Sheikh Ahmad Deedad dan Dr Zakir Naik adalah chontoh pendakwah hebat, mempunyai ilmu yang agak sempurna, yang harus dicontohi..

    ReplyDelete
  5. Sapa makan cili dia terasa pedasnya la cik Sugeh..

    ReplyDelete
  6. tu bukan ceramah, tu majlis lawak jenaka faham tak

    ReplyDelete
  7. rasanya budak tu mmg salah tafsir maksud ust. tp ust tu pun mmbuat knyataan(jk benar ust ada kata bgitu)yg menjerumus kpd maksiat dan menghalalkn dosa. tiada pnjelasan lanjut dan syarat2 tambahan dan teperinci diberikn. jadi, jika syarat yg dinyatakn oleh ust tu, maka:-
    1. boleh membonceng gilfriend yg tidak berpakain seurat benang di badan asal bapa gf tu berada ditengah2.
    2. tangan atau kaki gf boleh meraba-raba tubuh badan bf termasuk ramas2 anu bf jk tercapai tangannya asalkn bapa gf berada di tengah2. mana tau, bapa gf berbadan kurus kering dan tidak kisah dgn apa jua yg anak dia lakukan.bapa sosial la katakn...
    3. dengan ini ust membenarkn agar rakyat melanggar undang2 negara secara terang2an krn motosikal patut cuma muat 2 org sj.
    4. boleh mmbonceng gf sambil mengeluarkn kata2 mencarut dan menyebarkn fitnah, menunukn simbol lucah dll dispnjg jalan sama ada si lelaki, atau gf atau bapa gf atau semuanya sekali dgn syarat bapa gf duduk ditengah2.
    5. dgn syarat bapa gf berada ditengah2, bf boleh bonceng gf keliling bandar dan pergi ke pasar2 lalu lepaskn tembakan rambang sesuka hati. yg penting syarat ust mesti dipatuhi...
    6. katakn bapa gf bernama anwar(contoh sj), maka bapa gf bole mnanggalkn seluar dia dan seluar bf anak kmdian mengarahkn anunya ke arah lubang pantat bf anaknya dan seblm tu bole mnyapu ky jelly terlebih dahulu. sekali lagi, just cth keadaan yg boleh terjadi. dgn syarat, bapa gf masih lagi berada ditengah2 ant bf dan gf.
    7. selagi syarat dipatuhi, maka bf bolelah membonceng seorang lagi atau gf (mgkn dia ramai gf) dan meletakkn gf ke2 tu diatas paha dia sambil berbogel jika naik motor skuter. jk motor scramble,situasi ini mungkin agak sukar dipraktikkn.....

    HAH! INGAT TU UST, LAIN KALI KALAU KELUARKN KNYATAAN, JANGAN SESUKA HATI DAN ASYIK NAK MELAWAK JER...DAN JGN IKUT TOK GURU , BG KENYATAAN SECARA UMUM, TP LEPAS TU TIADA PENJELASAN LANJUT PULA SECARA UMUM. HATI2 UST. JGN KERANA KATA2 UST, ORG RAMAI JADIKANNYA NAS DAN ALASAN UTK MELAKUKAN DOSA SESUKA HATI SAMPAI HARI KIAMAT!!!!!!


    -wau

    ReplyDelete
  8. Orang yg jarang ke masjid atau jarang mendengar ceramah agama yg banyak menggunakan bahasa kiasan sememangnya amat bodoh untuk memahami maksud tersirat. Bagi org yg biasa mendengar ceramah tak perlulah nak hurai lebih lanjut kerana mereka sedia memahami laras bahasa yg digunakan.

    ReplyDelete
  9. ustaz melawak kata ngajar tak serius... kalau ustaz serius kata boring asyik serius jer, tak menarik... akhirnya duduk kat rumah tak dengar kuliah siapa2 semata2 nak cari ustaz yg sesuai dgn diri...

    ReplyDelete
  10. us azhar ni pd pndgn dan penilitian saya bnyk mengarah kpd politik..jd ulasan2nya bnyk yg berat sebelah..lagipun 'menegur secara berhemah' tidak digunapakai sebagai pendakwah...org minta ulas jer...melulu jer jwb ikut sedap mulut dn bahasa dia..cuba terkena tang batang hidung dia dan anak buah dia...??!!mahu meroyan berkurun lamanya..kan best mcm us hanafiah..us zaharudin..us nizam..dan ramai lagi..sejuk hati mendengar 'tanyalah Ustaz' dipagi hari..menusuk dlm hati..

    ReplyDelete
  11. kalau sesiapa yg memang mengikuti ceramah2 ustaz ni, mereka akan faham yg ustaz tu x mungkin berhenti setakat kiasan yg disebutkan oleh remaja tu... biasanya dia akan memperjelaskan dengan lebih terperinci; maksudnya adalah sambungan keterangan yg lebih lanjut selepas ayat yg disebut remaja tersebut iaitu "halal lelaki memboncengkan gf dia dgn syarat bapa gf dia ada di tengah2" cuma rasanya remaja tersebut x sebutkan lebih lanjut apa yg ustaz tu cakap dan menyebabkan timbul nya persoalan tu...

    satu lg, maksudnya kalau nak berdating, kena ada orang yg mahram menemankan, bertujuan untuk mengelak maksiat.. dalam dunia ni, ada ke seorang bapak yg dok tgk jer anak dara dia buat projek depan mata? itulah maksud ustaz azhar tu... lain kali, jgn cepat melatah... dan jgn cepat mencaci orang yg ada ilmu lebih dr kita.. lebih 12 tahun ustaz tu belajar agama, sampai sanggup berenti kerja semata-mata nak belajar agama...takkan kita masih nak perleceh dia kot...

    ReplyDelete
  12. Harap Ustaz Azhar baca semua komen2 kat sini dan jangan cepat melenting. Pernah tengok CD Ust Azhar, bila ada soalan tanya - kenapa Ustaz Azhar mengajar tak refer ayat2 Quran mcm Guru2 lain bila mengajar, Ust Azhar jawab untuk menarik minat dan memudahkan orang muda minat dan memahami Ugama. Sambil tu, jawab Ustaz Azhar naik angin lalu marahkan orang yg bertanya serta ajak bertumbok kalau tak puas hati dgnnya. Perkataan KELING pun lancar saja dimulutnya bila merujuk org2 India. Aku org India Islam, tak tau nak cakap apa...... Muhasabah diri2 terbaik.

    ReplyDelete
  13. peminat us azhar4 December 2012 at 19:26

    Us byk kt malaysia,kalu us azhar megaja x kena dgn nafsu mu,mu g la dgr ustazah mashitah @pn us fathul
    bari.ado aku ksh mu suka ko tdk cara us azhar megaja!

    ReplyDelete
  14. UAI ni macam yo yo. Ada bagus dan ada kurang bagus. Kadang2 saya rasa ore ramai datng nak dengar lawak dia bukan nak belajar pasal agama. Apu pun UAI ni dah cari makan cara tu, macam artis maharaja lawak la. Cuma bila main politik guna ugama ni yg saya tak setuju. Sudahnya UAI ni ahli politik bukan, ustaz bukan dan pak lawak aje gamaknya. Yg herannya orang pas suka sangat ke dia. Ore pas suka dengar lawak diala tu.

    ReplyDelete
  15. Umat melayu akhir zaman ... sana sini berkomen seolah2 tahu semua hal, padahal diri sendiri ilmu fardhu ain pun belum tentu pass... Oii! dari kamu orang komen merapu dekat dalam ni mengutuk menghina sorang ustad, cermin diri kamu dahulu .. pegi cari guru dan belajar agama sendiri!!! Meloyakan la tebiat makhluk berotak negatif ni!!!!

    ReplyDelete