Mahathir terbukti Biadap dan Buta... -Aziz Bari

Kenyataan Tun Dr Mahathir Mohamad bahawa Tunku Abdul Rahman Putra Al Haj memberi kewarganegaraan kepada pendatang asing, menerima kecaman pelbagai pihak termasuk pakar perlembagaan, Profesor Dr Abdul Aziz Bari. 

Menyifatkan kenyataan itu biadap dan mengarut, Aziz berkata, kewarganegaraan yang diberi oleh bapa kemerdekaan itu berbeza ketika Mahathir berkuasa sebagai perdana menteri.

 “Tunku beri kewarganegaraan bukan dengan tujuan menipu pilihan raya. Apa yang Tunku buat sebahagian tuntutan dan persetujuan kemerdekaan. Ada syarat tertentu yang diakui undang-undang sebagaimana negara-negara lain,”

 “Mereka tidak datang ke sini sebagaimana Pendatang Tanpa Izin (PATI) sekarang, tetapi kesan pentadbiran British. Faktor menipu dalam pilihan raya, tidak ada dalam kes Tunku,” katanya.

 Menurutnya, prinsip Jus soli yang digunapakai pada masa itu membenarkan seseorang mendapat status warga negara di tempat mereka dilahirkan.

 “Tunku mengenakan syarat tertentu yang sebahagiannya dimasukkan dalam peruntukan perlembagaan. Ia dilakukan secara terbuka, bukan mencuri-curi dan berselindung sebagaimana Mahathir,” ujarnya dalam satu kiriman emel kepada Keadilan Daily.

 “Mahathir bukan sahaja biadab dan buta sejarah, tetapi mempersoalkan kedudukan orang Cina dan India yang diakui oleh perlembagaan,” tambah beliau.

 Menurut pakar undang-undang ini, berbeza di zaman Tunku, kerakyatan diberi berasaskan kontrak sosial, dan syarat kewarganegaraan pula menjamin kedudukan istimewa orang Melayu. 

“Kedudukan dan kuasa Majlis Raja-Raja juga diperkuatkan oleh isu tersebut. Ertinya, tolak ansur antara Melayu dan bangsa lain ketika kemerdekaan dirundingkan.

 “Ia diperincikan dengan jelas oleh Bahagian III Perlembagaan Persekutuan dan jadual yang berkenaan. Perkara ini juga perlu dipantau oleh Majlis Raja-Raja,” tambah bekas Pensyarah Undang-undang Universiti Islam Antarabangsa (UIAM) ini.

 Ketika ditanya sama ada kerakyatan diberi Tunku selepas merdeka sah mengikut perlembagaan, beliau berkata

“Soal lama atau baru tak timbul; ia boleh diberi kepada sesiapa pun. Yang penting ia mengikut prosedur ditetapkan perlembagaan.

 “Tidak timbul ia diberi selepas merdeka asalkan ia mengikut prosedur berkenaan dan telus. Almarhum Prof Ahmad Ibrahim (seorang ahli politik Singapura) sendiri pun jadi warga Malaysia selepas merdeka. Beliau orang Singapura. Perkara ini berlaku di seluruh dunia,” tegas Aziz.

 “Namun apa yang menjadi masalah dengan Mahathir adalah kewarganegaraan diberi secara borong, ribuan dan secara sembunyi. 

“Seperti yang kita tahu dia sendiri nafikan sebelum ini. Baru sekarang setelah semua orang bercakap dan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) ditubuhkan, baru lah Mahathir mengaku. Tetapi seperti biasa, dia akan seret orang lain seperti Tunku,” ujarnya.

Admin Utaranews

23 comments:

  1. Aziz bari hg sekupang pon xguna..pencacai pr bangang

    ReplyDelete
  2. Hahaha.. Aziz Bari percaya NUar dan Nurul Izzah monang sebab undi PATI kah..kah..kah..

    ReplyDelete
  3. aziz babi ka bari?
    Kalau aziz babi mungkin melayu.
    aziz babi tu kira keturunan babi lah tu.
    otak longkang,mulut babi.
    sejarah membuktikan siapa sebenarnya yang dikatakan penduduk asal bumi malaysia ini.
    aziz babi yang buta sejarah.
    inilah prof longkang otak babi.
    sudah terang lg bersuluh..kapiaq dapigs laknatullah tu pendatang yang mengaku bumiputra.
    kalau nak jadi babi tunggangan dapigs pun jgn la buta sejarah wahai prof longkang otak babi.
    berapa banyak otak babi yang kau dah telan.

    ReplyDelete
  4. Pandai kata Tun biadap dan mengarut, dia sendiri lagi TERUK BIADAP dan MENGARUT, tak sedar pulak...

    ReplyDelete
  5. Profesor buah limau tiga serangkai.

    ReplyDelete
  6. Apa bukti kerakyatan yg diberikan itu utk pilihanraya. Aziz bari diangkat pakar undang2 tp perbicaraan ini masih berjalan tp dia telah buat kesimpulan. Nak popular ker?

    ReplyDelete
  7. Siasat keturunan dia!

    ReplyDelete
  8. Berbeza org yg ada ilmu dan fakta berckp dengan pencacai umno ngok...
    Terima lah je kenyataan tun mamak memang patut digelar pengkianat negara kerana meberi pati ic biru...

    ReplyDelete
  9. Hassnar Hj Ebrahim21 January 2013 10:06

    Menyedihkan sesudah berpuloh tahun merdeka baru disedari hasil kerja UM-NO beri pelajaran kpd Rakyatnya. Yg terhasil jenis rakyat yg hanya tahu maki hamun, guna bahasa kesat, berbangga guna nama semaran kerana tidak tahu berdebat secara akedemik. Misal , menukar nama ayah Dr Aziz kpd Babi menampakkan UM-NO gagal didik rakyat bermeruah / moral, beretika dan berbudaya. cetek akal. Mungkin juga yg berkenaan dtg daripada ibu bapa yg tidak sempurna akal.

    ReplyDelete
  10. Saya dahulunya amat meyakini Aziz Bari seorang ilmuwan berdasarkan 'title' Dr pada pangkal namanya. Tapi akhirnya saya terpaksa mengakui Aziz Bari tidak lebih sebagai politikus yang mengimpikan peluang menjadi wakil rakyat, dengan hujah-hujah dangkal yang melambangkan asas pemikirannya yang lemah.

    Tun bercakap berdasarkan fakta sejarah lalu, dan orang India dan Cina tidak boleh menafikannya. Kedatangan mereka ke Tanah Melayu, dengan pemberian kerakyatan oleh British sememangnya terpaksa diterima oleh orang Melayu dengan syarat penerimaan empat perkara berikut:
    1. Agama Islam sebagai Agama Persekutuan (agama lain boleh diamalkan)
    2. Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan (kepentingan bahasa kaum lain tidak diketepikan)
    3. Institusi Raja Melayu dipertahankan sebagai lambang perpaduan dan kekuatan bangsa
    4. Hak Istimewa Melayu dan Bumiputera lain dipertahankan (tanpa menafikan hak kaum lain)

    Hakikatnya sangat jelas, dan migrasi dari kepulauan Melayu ke wilayah yang serantau seperti dari Jawa ke Tanah Melayu atau dari Makasar ke Borneo, adalah amat berbeza dengan kedatangan imigran yang berbeza budaya, agama dan bahasa secara total seperti India dan Cina.

    Hassnar Hj Ebrahim tak perlu meletakkan sifat maki hamun secara prejudis kepada satu pihak. Baik penyokong UMNO mahupun Pakatan Rakyat yang gagal menguasai rasa amarah, mungkin akan menuturkan (menaip) istilah yang kurang enak atau biadab hasil provokasi pihak yang satu lagi.

    Seharusnya, hemat saya, elakkan melabel individu dengan istilah yang biadab dan kasar tetapi berhujahlah dengan fakta, barulah nampak tahap intelek anda.

    Wassalam.

    ReplyDelete
  11. RAKYAT Tahu...... HANG SIAPA ........mkn ngan kerajaan Ekor main ngan PR

    ReplyDelete
  12. Kenapa pencacai-pencacai Umno ni semuanya bengap dan tolol semuanya ? Bukti dah nyata bahawa video dalam youtube baru-baru ni menunjukkan pendatang asing spt. mat indon, mat paki dan bangla tersipu-sipu datang ke pusat mengundi di sebuah sekolah di Sabah. Undi untuk siapa ? mestilah undi untuk parti komponen Barisan nasional pada ketika itu. Siapa yang ada kuasa untuk menempatkan pengundi-pengundi tersebut ? mestilah melalui kuasa pemimpin Barisan nasional yang kebal dengan undang-undang dari dulu sampai sekarang. Memang dasar keparat pemimipin-pemimpin barisan nasional ni. Kaki rasuah, rompak duit negara, cakap tak serupa bikin, hutang berjuta tak mahu bayar, kaki seks, kaki raba buntut, kaki fitnah, pengkhianat negara, jual negara. Nak bukti ? tengoklah akhbar penjilat buntut Umno - Utusan seks asyik kalah dalam mahkamah kerana kerjanya memfitnah. Nak apa lagi!!? Yang nyata sekarang ialah pencacai-pencacai Umno ni memang buta hati dan jenis HARAMJADAH !!! itu saja

    ReplyDelete
  13. Hassanar Ibrahim PKR Sandakan ni pun bebal bin bahalol. Apa kena mengena orang yang memaki hamum dengan UMNO ka Pas ke PKr ke. Mungkin keturunan Hasanar ni pun pendatang jugak! Pemimpin PAS, PKR DAP tu semua baik baik belaka ke. Kaki liwat tu siapa? Cina DAP rasis tu baik sangat ke. Nik Aziz cakap putar belit termasuk penggunaan kalimah Allah tu apa? Kejap boleh kemudian tak boleh. Orang Pas tidak pernah buat fitnahh ka? Memjatuhkan hukuman orang itu kafir dsbnya siapa. Apa pemimpin PAS ini jual tiket untuk orang lain masuk syurga?

    ReplyDelete
  14. hehehe rci baru bermula ada beratus lagi saksi...xder bukti pun mereka dipaksa undi bn setelah daapt ic...mungkin anwar boleh jawap kerana dia ada dalam kerajaan masa tu.

    ReplyDelete
  15. aziz barua cina,pakar taik kucing,berapa gelen air kencing cina yg kau togok. melayu tak bodoh la bangang.aku tengok muka ko pon macam bangla je

    ReplyDelete
  16. prof longkang, barua cina , minum air kencing cina ,bodoh dari adam adli lagi, taik ko , mari bangla kot

    ReplyDelete
  17. kecaman dari banyak pihak....pihak mana ajis oii...yang aku tau pihak yang dpt kerakyatan percuma saje...ko tu yang x sedar diri...dpt prof longkang tu dulu hasil dasar pemerintahan sape...bodoh macam t***r..

    ReplyDelete
  18. sdr aziz, jangan lebih lebih, lebih sudu dari kuah,mak aku lahirkan aku 2 bulan selepas SEMENANJUNG TANAH MELAYU DI LEPASKAN OLEH BRITISH, AKU SALUTE A.TUNGKU, MERDEKA TANPA PERTUMPAHAN DARAH, kau sebenarnya tidak menghalusi apa yg di ucapkan oleh Ayahanda Tun M,A.Tunku dia tidak melihat apakan jadi pd negara ini 50 tahun selepas merdeka?
    Semua bandar bandar besar di negara ini seperti di Beijing, aku nak tanya kau aziz, berapa kali kau dah sampai ke beijing...kalau kau dah sampai lebih 20X kau setanding dgn aku?
    Aziz, kau pernah ke Indonesia, mungkin sudah atau belum, kalau belum aku nasihatkan kau pergi lah lihat Indonesia, jgn hina bangsa Indonesia wahai para forumer.
    Bangsa yg Merdeka di hujung BAMBOO KUNING, kau kena baca tulisan aku ini berulang kali sebab kau ada Ph.D, mungkin cerdik atau mungkin bebal?
    aku kesal dan dendam terhadap A.Tunku sampai akhir hayat aku?
    Salam muslimin.

    ReplyDelete
  19. Kelakar tgk komen2 korg...ha3... Klu tanah melayu merdeka tanpa pertumpahan darah knp tok janggut, tok gajah, dato bahaman, dol said dan lain2 ditangkap n dibunuh krn lawan british? Tunku pun org umno, anak didik british gak..org lain pnt melawan tp umno yg dpt name memerdekakan tanah melayu masa tu...ape yg tungku buat tu btl la, klu tak jd kuli british lg la korg...yg si mader buat kje sorok2 ape hal, klu dah ikut undang2 mane dokumennye? Mamak tu jual negara korg backing bukan main, korg tak bace ke sejarah kejatuhan kesultanan melayu? Puncenye mamak jugak beb...korg sibuk maki aziz bari, die berhujah dgn fakta...korg dgn ape? Dgn tumit ke? Cuba la banding aziz bari dgn ramlah adam n koo kay kim yg kate malaysia x pernah kne jajah tu, mane satu bercakap dgn fakta or auta...klu yg komen tu org islam, nasihat aku jage solat...insyaallah korg akan dpt ketenangan n boleh berfikir secara betul..

    ReplyDelete
  20. Aziz Burit mulut macam bangkai babi

    ReplyDelete
  21. Aziz Bari ni bodoh la...

    Dia tak faham apa yg Dr M cakapkan yg tersurat & tersirat...

    Kalau otak tu dah korup dgn pemikiran Anwar, memang tak akan nampak kebenaran...


    Memang bodoh!!!

    ReplyDelete
  22. Assaalamulaikum, eeeee seram, pelik, tak sangka, terharu dan sedih membaca komen-komen yang lari dari budibahasa bangsa Melayu.Kalau ya puntaksetuju dengan mana-mana pihak gunakanlah bahasa ya g sopan.Walau pihak mana pun kita sokong atau benci budi bahasa dan tutur kata serta gaya tulisan, jagalah.Kitakan bangsa Melayu berugama Islam.

    ReplyDelete
  23. x yah layan dgnaziz barua!

    ReplyDelete

UTARANEWS TV

Media Sosial

Facebook Fanpage

Twitter @UtaraNews

KedahNews

Suara TV

Suara Anak Muda

Suara Blogger

Alexa