1

Kalau dah gila kuasa tu memang gila kuasa jugak... Sudah la kena buang parti lepas tu bermimpi pulak nak tubuhkan sebuah parti baru. Persoalannya mampu ke parti baru yang diidamkan tu segah dan sehebat parti UMNO??

Kalau iye pun Bekas Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Bekas Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Mukhriz Mahathir yang dibuang dari UMNO tu nak tubuhkan parti baru, pasti pasrti dorang tu sampah je.

Korang tengok jela contoh yang terpampang depan mata korang tu, Parti Amanah Negara (Amanah)... bukan setakat parti sampah tapi parti najis! Suka menumpang dan menempek pada parti lain... Langsung takde kekuatan tersendiri.

Penganalisis politik yang jugak merupakan Pengarah Merdeka Centre, Ibrahim Suffian berkata tak payah la susah-susah nak buat parti baru, tak ke mana! Confirm tak akan mampu capai kesefahaman dengan parti lain... tambah-tambah bila menjelang pilihan raya sebab masing-masing nak berebut jawatan.

“Dalam konteks tersebut, mana-mana parti baru pembangkang akan alami kepayahan mendapat kerusi untuk meletakkan satu calon menyaingi Barisan Nasional.

“Jadi pembentukan parti baru tanpa persefahaman dengan parti lain akan memecah undi dan memastikan kekalahan,” kata Ibrahim.

Kalau la Mukhriz dan Muhyiddin nak buat parti baru, dorang terpaksa jugak untuk bergabung dengan pakatan pembangkang. Kerana bagi mengelakkan pertembungan tiga penjuru. Konon nak cari kesepakatan la katakan.

“Setiap parti perlu menyertai pakatan sebelum pilihanraya bagi membolehkan mereka menampilkan satu calon bertanding dengan pakatan atau gabungan lain,” katanya.

Lagi pun banyak sangat dah parti politik Melayu kat Malaysia ni jadi macam buang tenaga dan wang ringgit je kalau korang nak tubuhkan parti baru. Kalau ada pun yang tubuhkan parti baru pastinya jadi hambar dan tak dapat sambutan, akhir sekali dibubarkan. -TiraGomez/UtaraNews.com

Post a Comment

  1. Jgn awal mghina wooo....
    Taikun2 kaya kroni mahdey boleh labur modal klu mrk nak tubuh parti baru....
    Parti PAN'tat memang terpaksa menagih simpati dpd dapigs krn mrk tak ada dana khusus spt pas.Mrk terpaksa jadi keldai menjilat bontot tokong dan dapigs utk survive dlm arena politik negara....
    Jadi jangan kita mudah memandang rendah lawan kita...

    ReplyDelete

 
Top